Bara bulk hjälper inte

Att bygga muskler och muskelmassa är en av de tuffaste uppgifterna du kan försöka dig på. Okej att bygga lite muskler genom att gå på gymmet någon gång i veckan är väl inte så himla svårt. Men vill du bulka så vill du förmodligen inte bygga lite muskler utan mycket muskler. Din kropp är en mycket effektiv maskin, speciellt om du vet hur du ska styra den så maskinen fungerar med sin maximala kapacitet. Den behåller den mängd muskelmassa som krävs för att bekvämt utföra dina dagliga rutiner – varken mer eller mindre. Det överskott som bulk ger tar mycket energi för att upprätthålla, ibland så mycket som upp till 50 kalorier per dag per extra kilo muskelmassa. Inte nog med det, tusentals generationer av evolution har lärt din kropp att det är ett slöseri med bra nötter, goda bär, saftigt kött och annan mat. Kroppen ger näringen till musklerna motvilligt, och det är därför det är så viktigt att träna hårt under bulk! Så att kroppen och framförallt musklerna vill ta upp all den extra näringen du stoppar i dig.

Evolutionen

evo bulkaTyvärr kunde evolutionen inte ha föreställt sig ett samhälle där det säljs högkvalitativt protein och folk dömer varandra utifrån kroppsdefinition, bicepsbula och bröstkorg.

Så om du kommer att kliva in i gymmet för att bygga en kropp som sticker ut av det som det onaturliga överflöd som finns i dessa tider, ja då finns det bara två regler du behöver veta :

Regel # 1 : Lyft tyngre vikter .

Jag ser människor i gymmet gör samma sak dag ut och dag in, det ger ingenting. Gör någon en sak under en längre period är ett slöseri med tid. Javisst jag vet det är svårt att variera övningar, jag själv gör inte heller det i den utsträckning som skulle behövas. Problemet är att när du har gjort samma övningar med samma vikter under en tid, en månad eller två, så säger din kropp att den har gjort alla de förändringar den kommer att göra som svar på dessa övningar . Med andra ord, dina muskler kommer inte att växa mer.

För att bryta detta väntläge och bygga mer muskelmassa , föreslår jag ett upplägg i tre faser. För fler tips för att bulka läs på förstasidan.

Fas ett :
Organisera din träning i tre perioder, vardera bestående av en månad till sex veckor. Först ska du gå för snabb muskeltillväxt. Styrketräna med successivt tyngre vikter. Det innebär att du på de flesta övningar gör 3 set med 6 till 10 repetitioner. Alltså med en tillräcklig tyngd så att dina muskler är trötta på sista repetitionen.

Fas två :
wide-grip-bench-press-2 bulkaGör ett byte och börja träna endast styrkelyft – här ska du träna med riktigt tunga vikter. ( Som med alla lyft program , vara noga med att inte överdriva det och se alltid till använda rätt teknik när du använder tunga fria vikter. ) Du värmer upp grundligt med minst 15 minuter av lätt konditionsträning och stretching, sedan kör du 4 till 5 uppsättningar med 3 till 5 upprepningar av övningarna knäböj, marklyft och bänkpress.

Fas tre :
I sista fasen varvar du ner lite där du lyfter lättare vikter . Gå för 3 uppsättningar med 12 till 15 repetitioner, och lägg också in superset ( gå från en övning till en annan utan att ta en paus i mellan ) och andra högintensiva taktiker. Lägg till mer konditionsträning och titta på din kost mer noggrant. Med denna träningsform lägger du inte på dig nya muskler eller mer styrka, men du kan känns och se vad de föregående månaderna i uppbyggnaden gett.

Regel # 2 : Är att BULKA …

Kolla in hela svenskt kosttillskotts utbud på gainers >