Kostschema bulk

kostschema bulkEtt kostschema kan vara på sin plats för en bra bulk. Okej vid det här laget vet du att du ska äta/drick mer än din kaloriförbrukning +-0 för att bulka. Men vad ska du äta? Äter du en massa skräpmat och andra onyttigheter kommer din kropp inte att må så värst bra. Det finns mängder med goda och nyttiga livsmedel du kan äta under din bulkperiod. Att göra upp ett kostschema för bulk kan vara avgörande för att lyckas.

Mina personliga bulkfavoriter är ;

– Gainer kosttillskott, ett måste vid bulk då jag omöjligt kan äta så stora mängder mat. Jag brukar ta upp till 3 dubbla portioner varje dag vilket ger mig ca 2000 kalorier och 60 gram protein. Detta är ”grunden” i min bulk. Det vill säga äta som vanligt eventuellt lite mer men dricka mycket gainer varje dag.

Kolla in topplistan med bästa tillskotten för bulk

– Pommes och pizza, som innehåller mycket kalorier som gör att jag orkar alla tunga pass på gymmet.

– Havregryn och bröd, det ger mig energi (kalorier) i massor.

Mitt kostschema vid bulk

bulk bror– Mål 1. Jag börjar dagen som vanligt med en dos essentiella aminosyror för att ca 30 minuter efter EAA intaget äta en tallrik gröt, 2 ägg, och 2 smörgåsar. Jag dricker några glas fun-light för att få i mig väska.

– Mål 2. Cirka 3 timmar senare tar jag en dubbel gainer som ger mig ungefär 700 kalorier samt 40 gram protein

– Mål 3. Detta är lunch och när jag är på bulk blir det en måltid som ger mycket kalorier. Ett exempel är mycket pasta med 2 stycken 120 gram hamburgare, jag är inte rädd för att vräka på med bostongurka och andra godsaker.

-Mål 4. Detta är egentligen inget mål men tar med det i alla fall. Cirka 1 timme innan tar jag essentiella aminosyror igen med fokus på de grenade aminosyrorna BCAA.

Mål 5. Ännu en dubbel gainer precis innan gympasset (under passet dricker jag EAA)

Mål 6. Dagens sista gainer tar jag efter mitt i regel långa gympass på 2 timmar. 3 dubbla gainer ger mig ungefär 2000 kalorier, det behöver jag för att komma upp på bulk.

Mål 7. Dags för middag senast 1,5 timme efter sista gainern. Precis som middagen är jag inte rädd för mycket kalorier, här är det också extra viktigt med hög proteininnehåll efter träningspasset.

Ät nyttigt men var inte rädd för annat

Under bulk ska du inte vara rädd för att äta mer snabba kolhydrater än du normalt gör. Ditt mål är att få i dig mycket kalorier för att gå upp i vikt, en del av dessa kalorier kan vara från snabba kolhydrater. Som sagt en del men inte allt, blir det för mycket onyttigheter går du över till att grisbulka och det brukar inte kroppen gilla.

Exempel på snabba kolhydrater är ;

– Pommes

– Vitt bröd

– Flingor (cornflakes)

– Fika + övriga godsaker som godis, choklad osv.

– Makaroner (snabb)

Vad jag vill säga är att det inte är lika noga att välja fullkornspasta som vanlig pasta när du är på bulk.

Exempel på långsamma kolhydrater är ;

– Fullkornsprodukter

– Havregryn

– Rågflingor

– Bönor

– Frukt

Rätt bulkmat för dig

Regel nummer ett är att få i dig mycket kalorier (givetvis även proteiner) och träna stenhårt. Äter du för mycket onyttigheter kommer din kropp säga ifrån och du får lägga om kosten. Som vanligt är det bara du som vet vad din kropp mår bäst av. Kör hårt och lycka till!